Eleverne opdrages til ved timens start selv at placere mobilen i mobilskabet. Det sker mest effektivt, når eleverne kan se eget elevnummer og navn på hylden i skabet. I mobilskabet er det derfor tydeligt markeret, så eleverne kan lægge mobilen ved deres navn og nummer. Når eleverne har placeret mobilen i mobilskabet, fører læreren fravær og kontrollerer, om der mangler mobiler i skabet.
Eleverne placerer deres mobil på lærerens bord, og denne lægger mobil på plads i skabet ved timens afslutning eller når der er tid i undervisningen til det.
Som udgangspunkt taler lærerne med eleven om, at der måske ikke er tale om angst, men en utryghed ved en ny situation, som eleven skal arbejde med at være i, for det går over. Afviser eleven fortsat at aflevere mobilen, henviser lærerne til de klare regler, som skolen har om mobilfri undervisning og den kommunikation, som ledelsen har sendt ud til elever og forældre. Hvis det heller ikke hjælper, henviser læreren eleven til afdelingslederen, så læreren ikke selv skal bruge unødig tid på det. Afdelingslederen vil herefter forklare reglerne klart og fortælle, at det er naturligt at føle ubehag og nervøsitet ved ikke at have sin mobil på sig, fordi mange mennesker har en usund afhængighed af devices.
Hvis det er meget nødvendigt for forældrene at komme i kontakt med deres barn, kan forældrene ringe til skolens kontor.
Skolen har meldt klart ud, at der på Nykøbing Skole gælder andre regler for kommunikation end hjemme, af hensyn til det faglige arbejde og fællesskabet i skolen. På Nykøbing Skole ønsker vi, at der i undervisningstiden skal være fagligt fokus, ro, koncentration og rigtigt socialt nærvær. Så hvis forældre har brug for at komme i kontakt med sit barn, ringer forældrene på skolens hovednummer og beder kontoret om at få fat i sit barn.
Lærerne inddrager den mobil, der ikke ligger i skabet, og afleverer den på kontoret. Eleven kan hente mobilen efter skoledagens afslutning. Eleven indkaldes desuden til samtale på skolen med forældrene, og der iværksættes mulig sanktion af afdelingslederen.
På Nykøbing Skole er det ikke en opgave, der tager særlig meget tid, da det hurtigt bliver en morgenrutine for eleverne. Læreren har ansvaret for, at mobilretningslinjerne overholdes, og når eleverne har sat sig i klassen, er det nemt at tælle, hvor mange mobiler der ligger i skabet.
Tiden, der bruges på indsamling af mobiler, skal også sammenholdes med den tid og den frustration, som lærere uden mobilforbud bruger på elever, der spiller spil, køber tøj og bl.a. bruger tid på sociale medier.
I nogle klasser kan det tage tid at få etableret en rutine og fælles accept af reglerne, men ledelsen og lærerne hjælper eleverne i klasserne til det. Det er vigtigt at huske på, at eventuel uro omkring det kan ses som en reaktion på, at der er elever, der i årevis har været vant til at være online hele tiden. De elever ved endnu ikke, at det kommer til at hjælpe dem til at lære bedre. Men når det er en fælles politik på skolen, og alle gør det samme, bliver det nemmere for den enkelte elev at være i.
Nykøbing Skole prioriterer teknologiforståelse og digital dannelse for at gøre eleverne mere bevidste om, hvad baggrunden er for den digitale skolepolitik. Opstår der problemer med en eller flere elever i en klasse i forbindelse med mobilreglerne, vil både læreren og afdelingslederen være der til at hjælpe eleven.
På Nykøbing Skole står ledelse og lærere sammen om at gøre det til en normal praksis ved dagens begyndelse at aflevere mobilerne i skabet. Derfor bliver det hurtigt en god rutine, som eleverne kender, og eventuel utilfredshed klinger hurtigt af.
På Nykøbing Skole står ledelse og lærere sammen om mobilreglerne i fællesskab. Der vil blive grebet hurtigt ind, hvis der sker overskridelse af reglerne, så eleverne oplever, at alle tager det alvorligt.
Det kan være helt nyt for den enkelte elev at skulle undvære sin mobil, og kan dermed eventuelt skabe en følelse af rastløshed og uro, når eleven skal undvære deres mobiler i længere tid. På Nykøbing Skole ved vi, at brugen af brainbreaks og små bevægelsessekvenser i undervisningen generelt kan hjælpe den enkelte elev til mere ro i krop og tanker, og dette anvendes derfor hyppigt.
I den almindelige undervisningspraksis på Nykøbing Skole sker det ikke så tit, at mobilen bliver brugt aktivt. Hvis man som lærer vælger at gøre det, udleverer læreren mobilerne i undervisningssituationen, og indsamler dem igen ved aktivitetens afslutning. Det minut, det måske koster at få mobilerne frem og tilbage i mobilskabet, bliver opvejet af, at den generelle mobilfrihed giver eleverne bedre koncentration og fokus på skolearbejdet.
Eleverne bliver bedt om at aflevere deres smartwatches i mobilskabet på lige fod med mobiler.
Eleverne anskaffer sig et hævekort.
Det er muligt at tilkøbe forskellige tjenester og programmer, der kan blokere dele af internettet. På Nykøbing Skole anvender vi Cisco Umbrella, der løbende bliver opdateret med uønskede URL'er til spillesider, sociale medier og andre sider, Nykøbing Skole ikke ønsker, eleverne skal have adgang til i skoletiden.
Nogle af siderne kan spærres med "nøgleord", der slår igennem på alt, der indeholder det nøgleord, eller som har indhold, der er dækket af det. Nogen af disse nøgleord, udelukker desværre også sider, Nykøbing Skole gerne vil åbne op for, hvilket gør det meget vanskeligt at lave en 100% spærring. Eks. vil ordet "shopping" lukke for alle skolens digitale platforme, da man på Gyldendal, Alinea og andre portaler også kan handle bøger og andet.
Du kan læse mere om Odsherred Kommunes generelle politik omkring adgang ved at følge dette link:
Link til Odsherred kommunes skole internet politik
Vi opdaterer løbende Nykøbing Skoles liste med sites, vi spærrer for:
En internetblokering vil aldrig være 100% effektiv. Eleverne er kloge og dygtige til at finde smuthuller, og de inspirerer hinanden. Det siger meget om, hvor dragende skærmene er, at eleverne bruger ressourcer på at omgå reglerne. Den nemmeste måde at omgå blokeringen på, er ved at lave en internetdeling fra en mobiltelefon, hvilket kan være svært for skolen at kontrollere. Det er derfor vigtigt, at internetblokeringen er kombineret med mobilskabe, tydelige regler, konsekvenser ved overtrædelse. Uden internetblokeringen er lærerne meget dårligt klædt på til at løfte denne opgave. I den daglige undervisning handler det om at skabe friktion, så eleverne bliver bevidste om, at de er i gang med noget, der ikke er hensigtsmæssigt, ikke kun i forhold til skolens regler, men især for deres egen læring.
På forældremøderne fra 0. - 9. klasse meldes Nykøbing Skoles mobillinje klart ud. Derudover er Nykøbing Skoles mobilpolitik beskrevet på skolens hjemmeside og understøttet af skolebestyrelsens principper. På forældremøderne vil der blive lagt vægt på, at der på Nykøbing Skole ønskes et fagligt fokus, rigtigt nærvær og en kultur, hvor eleverne ikke bliver bombarderet med distraktioner i skoletiden, samt at brugen af devices, mobiler og net kræver regler og træning.
Den digitale skolepolitik besluttes af skolens ledelse. Mobilpolitikken vil måske på nogle punkter gå imod elevernes ønsker, i hvert fald i en periode, indtil eleverne oplever fordelene ved politikken. Der er således ikke lagt op til en inddragelse i betydningen forhandling. Men det er meget vigtigt at informere eleverne om, hvorfor skolen har vedtaget de digitale regler. Der er løbende dialog med elevrådet om, hvilke tiltag der ønskes i stedet til pauserne. F.eks. brætspil, tøjbyttecentral, bordtennis mm. Allervigtigst er det, at alle klasser får lektioner med viden og dialog om, hvordan de digitale medier kan påvirke koncentration, trivsel, fællesskaber, hvordan sociale medier fungerer, hvad algoritmer er osv.
Skolen prioriterer dialog med eleven og hjemmet for at hjælpe eleven til at overholde skolens mobilregler.
Hvis en elev f.eks. snyder med aflevering af mobilen eller opretter en netværksdeling via sin mobil, overtræder eleven ordensreglerne, hvor det klart er beskrevet, at man f.eks. ikke må omgå skolens internetspærring. Der vil derfor blive iværksat sanktioner. Sanktioner kan f.eks. være eftersidning eller hjemsendelse. Sanktioner har til formål at opretholde et positivt læringsmiljø for alle elever.
Her er nogle overordnede principper på Nykøbing Skole:
1. Ordblinde har brug for digitale hjælpemidler. Men samtidig har de ofte endnu mere brug for ikke at blive forstyrret i deres læsning og skrivning end ikke-ordblinde. Derfor skal de indimellem have dispensation fra de generelle begrænsninger, men kun til specifikke formål.
2. Internetblokeringen må ikke blokere de sider, som de ordblinde elever anvender.
3. Mange hjælpemidler kan bruges offline.
Her er nogle uddybende anbefalinger:
Helt generelt er det vigtigt, at lærerne er meget præcise i deres introduktion til opgaver, sådan at det er tydeligt for eleverne, hvad man må bruge computer/telefon til som ordblind. Selvfølgelig skal de ordblinde elever også aflevere deres telefoner, når de andre skal, men lærerne skal i deres forberedelse gøre sig klart, om der konkret er tale om en opgave, hvor de ordblinde har specifik brug for telefon/computer. Helt konkret kan man i dagsordenen indarbejde et ikon, der viser, hvilke hjælpemidler der er tilladte for ordblinde, når de arbejder med opgaven.
Når det generelt handler om undervisning, hvor man beder eleverne om at lukke deres computer, kan det være et problem, hvis der er tekster, som de ordblinde skal læse, eller opgaver, som man forventer, at de laver i hånden.
Hvis de i bestemte situationer har brug for mobilen til oplæsning, skal eleverne have hjælp til at begrænse adgang til forstyrrende apps via funktionerne skærmfri tid (iPhone) og digital balance (Android).
Hvis eleverne skal læse selvstændigt i en bog i klassen, mens klassens øvrige elever har lukkede computerskærme, kan de have brug for dispensation, så de kan få bogen oplæst på Nota.
Hvis det er individuel opgaveløsning, som de skal lave med lukket skærm, er de ordblinde ofte nødt til at have lov til at anvende computeren, så de kan få læst op eller få hjælp til stavning. Men man kan opstille regler for, at de kun må have de tabs eller filer åbne, som de skal bruge til at løse opgaven.
Hvis eleverne skal lave gruppearbejde, kan man opfordre til, at de andre elever hjælper med oplæsning og stavning, så det ikke er den ordblinde alene, der skal gøre det.
Ved prøver, som eleverne får udleveret på papir, bør der laves en elektronisk udgave, hvor de ordblinde får lov til at anvende deres læse-/skriveteknologi.